Titel: True Blood – sæson 1 +2
Genre: Drama, Tv-serie
Sprog: Engelsk
Skuespiller: Alexander Skarsgård, Anna Paquin, Stephen Moyer
Selvskab: Warner Brothers

DUO stjerner 4

”True Blood” er en serie fuld af kærlighed, spænding, aktion, vampyrer, og andre overnaturlige væsener. Utrolig spændende, og klart en serie man skal se, hvis man er til blodige, farlige og sexede vampyrer!

Læs hele anmeldelsen

streg

Resumé – Sæson 1

Sookie Stackhouse, er servitrice på byens gril Merlotte’s, men samtidig har Sookie også et problem – hun kan høre folks tanker. Dette gør, at næsten alle i byen tror Sookie er tosset, og det gør det næsten umuligt for Sookie at have et forhold – lige indtil vampyren Bill dukker op. Sookie føler sig med det samme tiltrukket af Bill, og det bedste af det hele er at hun ikke kan høre hans tanker! men det er godt nok langt fra let at have et forhold til Bill, især efter at Bills chef, vampyren Eric får kendskab til Sookies evner.

streg

Anmeldelse

En af de ting som fascinerede mig mest ved True Blood – universeret, er at vampyrerne ikke gemmer sig for offeligheden. De er ’sprunget ud af kisten’ og er i øjeblikket i gang med, at forhandle om deres rettigheder, og overbevise folk, at de nemt kan leve side om side med mennesker. Forskerne har nemlig opfundet det syntetiske blod ’True Blood’. Det betyder at i stedet for at drikke og gøre skade på andre, kan vampyrerne drikke True Blood, og leve et fredeligt (evigt) liv sammen med menneskene. Det synes jeg var virkelig fedt, da man har hørt utallige historier om vampyrer som gemmer sig for offeligheden, og man trænger virkelig til noget nyt og spændende i den genre.

Det er stadig meget nyt at vampyrerne er stået frem, så derfor har vores hovedperson Sookie aldrig nogensinde mødt en vampyr, men da vampyren Bill en dag dukker op på hendes arbejde, bliver hun næsten med det samme forelsket i ham. Nogle ville måske synes at det er latterligt, at Sookie så hurtigt falder for Bill, men jeg kan udmærket forstå hende – Bill er nemlig den eneste person, hvis tanker hun ikke kan høre, og hvilken lettelse er det ikke lige? Sookie har dog alligevel svært med at acceptere alle de ting der kan ske, når man er forelsket i en vampyr, og hun kan ikke finde ud af om Bill virkelig er det værd.

Vampyrerne er også delt ind i deres helt egen rangordning, og da Sookie en aften tager til klubben Fangtasia, tiltrækker hun Eric Norhmans opmærksomhed – chefen for område 5, hvilket betyder at han er Bills chef, og teoretisk set kan Bill ikke forhindre ham i at bruge Sookie til sin egen formål.
Dette er endnu en ting jeg synes var rigtig spændende ved serien, og meget anderledes i forhold til andre vampyr historier. Nu hvor vampyrerne ikke længere er nogen hemmelighed, kræver det selvfølgelig nogle af højre rang til at sørge for at de ikke bare går amok og slår ihjel og tiltrækker mediernes opmærksomhed.

En anden ting som også er utrolig fedt ved True Blood, er at vi også hører om andre personer i byen. Især Sookies bror spiller en stor rolle i sæson 1. Jason Stackhouse har et problem med piger. Selvom han har været sammen med utalige, har han aldrig nogensinde fundet ægte kærlighed. Men da en morder begynder at slå unge piger ihjel i Bon Temps, bliver Jason med det samme mistænk, da han var den sidste der var sammen med ofrene.

Vi ser også meget til Sookies veninde Tara, hvis liv ikke ligefrem er en dans på roser. Hendes mor drikker for meget, og Tara har svært ved at holde på et job, og hendes mor påstår en dag, at de begge to har en dæmon inde i sig.
Det var meget spændende at følge flere personers historie, og jeg synes virkelig at det gav serien noget ekstra, i forhold til bøgerne hvor vi kun følger Sookie.

True Blood er fuld med spænding hele vejen igennem, og det er klart en serie for folk som synes at vampyrerne i Twilight er for ’bløde’. True Blood er fuld med blod, vold og sex, og lægger ikke skjul på at det ikke er en serie for yngre eller sarte personer.

streg

True blood 2

DUO 3

streg

Resumé – Sæson 2

Sookie bliver sendt til Dallas af Eric, for at finde ud af hvad der er sket med vampyren Godric som er forsvundet. Samtidig får Tara er tættere forhold til Maryann, som indtil videre har været en bedre mor for hende end hendes rigtige mor. Jason deltager i en Boot Camp for ’ the fellowship of the sun’ for at finde andre der ligesom ham har det svært med vampyrer. Jessica føler sig tiltrukket at Hoyt, men det er ikke let at være sammen med et menneske når man stadig kun er en babyvampyr. Men alle må snart indse, at Bon Temps og dens indbygger er i stor stor fare.

streg

Anmeldelse

Jeg har meget delte meninger om denne sæson. Den starter hvor sæson 1 sluttede, og vi finder hurtig ud af at Bon Temps har et nyt problem, da Sookie bliver angrebet en aften ude i skoven. Eric sørger for at hun kommer sig fuldkommen, og for at Sookie kan betale sin gæld tilbage, indvilger hun i at tage til Dallas, for at lede efter en forsvunden vampyr.  Alt det med Sookie, Bill, og Jeccisa i Dallas er utrolig spændende og lever virkeligt op til mine forventninger, men med hensyn til det der sker tilbage i Bon Temps (Som har besøg af en ’maenad’), må jeg indrømme var lige en tand for mærkeligt. Denne ’maenad’ er et andet overnaturligt væsen, som nærmest kan tage kontrol over folk og få dem til at gøre de mest mærkelige og sindssyge ting – dyrke sex med alle, få folk til at slås (og kunne lide det), tvinge dem til at være kannibaler, skære deres fingre af – og meget meget mere. Det var lidt for sært for min smag, og trak desværre denne sæson en smule ned.

Selvom at denne sæson var lidt for mærkelig, skal det dog også siges, at de ting Sookie er ude for i Dallas er meget spændende og virkelig gjorde at jeg ikke droppede serien. Sookie kommer ud for lidt af vært, men samtidig kommer hun også en smule tættere på Eric, og vi lærer blandt andet at Eric, som til tider godt kan virke en smule kold, faktisk har følelser.

Vi følger også Jason som har tilmeldt sig ’the fellowship of the sun’, som er en camp for folk der har problemer med vampyrer. Jason ved ikke helt om han hører til der, men bliver alligevel overbevist om at blive. Det viser sig dog, at ’the fellowship of the sun’ ikke bare er en almindelig boot camp.
Det var også meget interessant at følge Jason og hans problemer med vampyr, som gennem det sidste stykke tid, har været skyld i 3 piger han kendtes død, hvor den sidste pige faktisk var en han virkelig holdte af. Selvom pigerne ikke direkte blev dræbt af vampyrer, havde de alle sammen et problem med at lade sig bide og dyrke sex med vampyrer, eller drikke deres blod kendt under navnet V, som giver en berusende effekt. Derfor kan man ikke ligefrem bebrejde Jason at han ikke ligefrem er begejstret for vampyrer.

Så alt i alt er sæson 2 af True Blood, både spændende men desværre også lidt en skuffelse. Jeg vil dog alligevel anbefalede fans af første sæson at se den, for ser man bort for alt der mærkelige, er sæson 2 alligevel værd at se.

streg

Mathilde DUOskrevet af Mathilde Alfang

Skriv et svar